psykisk hälsa- komplicerad problematik

Överskriften ändrade hela min framtid.

Två stycken från mitt universitet var på skolan idag och pratade med oss treor, och jag har varit helt inställd på att jag inte vill plugga vidare, att jag vill jobba och få en inkomst så jag kan "leva" på riktigt när skolan är slut, men jag sneglade på informationspappret och såg ovanstående mening, och då var jag fast. En två-årig utbildning i Sundsvall, för att sedan få en högskole examen inom omvårdnad. Dessa ämnen ska läsas:

Omvårdnad a: Psykiatrisk omvårdnad 1, psykisk hälsa/ ohälsa
Omvårdnad a: Vetenskapsteori, metodik och etik
Medicinsk vetenskap a: Psykiatri
Sociologi a: Välfärdsstatens förutsättningar
Omvårdnad a: Psykiatrisk omvårdnad 2, bemötande, kommunikation
Kriminologi a: Tillämpad kriminologi
Omvårdnad b: Psykiatrisk omvårdnad 3, rehabilitering
Kriminologi a: Beroendelära
Kriminologi a: Riskbedömning för våld
Omvårdnad b: Psykiatrisk omvårdnad 4
Samt praktik
Allt detta på två år, och efter det kan jag jobba inom psykiatrin, rättspsykiatrin, socialtjänsten, kriminalvården samt statens instutitionsstyrelse. Så nu bär det till att leta lägenhet i Sundsvall. Jobba i sommar, försöka leva snålt och sedan söka studielån. Egentligen vill jag inte alls ha studielån, men den här utbildning är verkligen lockande. Så den ska jag söka nu, ikväll eller imorron kväll.

Annars har dagen varit mysig, dock är jag supertrött. Ska ta mig en kopp té snart och sedan lägga mig och läsa. Ha en bra kväll! (:  

Kommentarer
Postat av: Mammsen

Hej Sessan,



Tycker ditt val är super spännande! Jag hejar på dig!



Puss o kram

Mammsen

2010-03-31 @ 09:04:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0