my new passion

Ett specifikt inlägg om katter, dels till min mamma dels till er allihopa! Efter att vi fått reda på att Mitzi var hälften Bengal så har jag blivit riktigt kattintresserad, så jag tänkte berätta lite om Bengalkatten.

Bengalkatten är från början, av ett rent misstag, avlad från den Bengalska leoparden. Detta blev ganska uppmärksammat, och sedan under 80- talet skedde många olika experiment för att avla fram en tamkatt som ser ut som leoparder. På 90- talet blev dessa katter godkända tamkatter, och kan idag has som vilken huskatt som helst. Bengaler blir lite större än vanliga katter, längre svans, och ett speciellt mönster. De är nyfikna, trogna, sociala men långt ifrån aggresiva som ibland påstås (ryktet härstammar från faktumet att Bengalen är avlad från en leopard).

Det finns två olika mönster som har döpts till Spotted "24" och Marble "22". Min Mitzi är Marble. Ett av kriterierna för att det faktiskt ska vara en Bengal är att magen ska vara Spotted, vilket det är på Mitzi. Från början var det svart, brun och silver som var kategoriserade färger, idag finns det lite fler varianter.

En sida där det finns jättemycket om Bengaler är http://www.bengalkatten.nu/.


Spotted




Spotted




Marble



Och just nu ser Mitzi ut såhär:


Har ingen bra bild på hennes mage, som som sagt är spotted.

Kommentarer
Postat av: Mammsen

Hallå där,



Jag har bestämd mig: Jag ska skaffa mig en Bengalkatt!

De är SÅ vackra!

Och nu vet jag lite mer om dem.

Tack!



Puss o kram

Mammsen

2010-05-18 @ 16:47:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0