we're from america

Hallå! Tittar på Oprah, which i love, och idag handlar det om diabetes. Tydligen är det den största sjukdomen i USA, vilket i och för sig inte förvånar mig. I Sverige är det ca 350 000 människor som har diabetes, och till följd av det så utförs ungefär 700 amputationer till följd av nervskador. I USA har flera miljoner diabetes och där utförs ca 86 000 amputationer per år. Jag vet inte jag, visst så är diabetes ingenting att leka med och det borde uppmärksammas mer än det har gjort, men utvecklingen kring sjukdomen går starkt framåt i Sverige, och idag kan du leva ett hyffsat normalt liv i Sverige fast att du har sjukdomen. Varför kan man inte det i USA? Ja, det bor mer människor i USA alltså kommer siffran alltid vara högre, men procentiellt är siffran sååå mycket högre kring dödsfall och kring sjuka och kring amputationer.

Oprah säger "we are slowly killing ourselves" och då menar hon pga att de äter sig till döds. Hur kan skillnaden vara så stor på Sverige och USA? Jag fattar inte, det är ju de som sätter alla trender, och när de kommer till Sverige säger vi "det där är sinnesjukt och amerikaner är korkade som går på sånt här". Blir de manipulerade där borta eller vad är det frågan om?

Nää, nog spekulerat nu tror jag. Ska äta en macka nu tror jag, sen ska jag nog faktiskt börja plugga lite på rapporten. Have a good one!


Kommentarer
Postat av: Mammsen

Hej Sessan!

God reflektion. Jeg tror det handler om hele den amerikanske livsstil, som går ud på (i principet) at man skal gøre alt i sin bil. Inklusive spise, drikke...... Man bliver overvægtig hvis man spiser forkert mad og drikker 2 liter cola hver dag, ikke motionerer og bare lader sig underholde. Og så får man diabetes. Du kan sætte en overskrift på den amerikanske livsstil som hedder 'Hvordan man begår kollektivt selvmord uden at vide det'... Så Manson tekst passer meget godt. Bortset fra at han burde have kaldt sangen det jeg lige skrev-:)

2010-11-20 @ 11:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0