define a way to stay alive, it’s like i’m living a lie

Hellu! Hemma igen efter en kort föreläsning, men intressant. Pratade lite om en medborgares rättigheter/ skyldigheter, och då blev jag nästan lite upprörd eftersom att jag inte är svensk medborgare och därmed inte har samma rättigheter i vissa saker, till exempel måste jag betala för alla sjukvård medans det för en svensk medborgare är gratis fram till 21. Och då blir jag lite upprörd, för på många områden är jag en mycket bättre medborgare än många svenskar; jag jobbar, betalar skatt, utbildar mig, har alltid varit politisk engagerad osv, men ändå har jag inte samma rättigheter som någon som inte bryr sig ett skit om utbildning, jobb, politik och som tycker att skatter är idioti. Och visst kan jag enkelt byta medborgarskap (om jag är villig att betala för det), men någonstans tycker jag att det handlar om en princip; jag har bott i Sverige i sexton, snart sjutton år. Kom igen liksom.

Hur som helst så ska jag iväg på Ica nu och hämta ut mina böcker, sen ska det läsas och ätas lite mat! Have a good one!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0