the masquerade ball, see the wizard fly

Hallå! Idag var det lite mera diskussioner på föreläsningen kring hur man kan tänka sig kring patienter. Och då kom en fråga upp som var; "Ska rökare få samma vård när de blir sjuka på grund av rökningen, som en som får lungcancer, men som inte rökt?" Och för mig är det självklart, är man sjuk så är man sjuk oavsett anledning- men vissa av mina klasskompisar gjorde mig riktigt förbannade och hävdade att det helt berodde på förutsättningarna för patienten. För när man är rökare väljer man ju att röka fast att man vet vad konsekvenserna blir. Då sa jag "men anorektiker då? De är ju fullt medvetna om att de dör om de inte äter, men de svälter likförbannat" och då var det en som klämde ur sig att det inte alls var samma sak.

Det var givande idag, men vid några tillfällen blev jag verkligen arg- när det kommer in fördommar i vården blir jag arg. Sjuka människor ska ha bästa möjliga vård, oavsett bakgrund till sjukdomen. Punkt.

Förövrigt är jag snart på väg till Hudik, orkar inte sitta hemma ikväll, vill ut och göra något. Så jag följer med Fredrik till Hudik och umgås med folket där- kommer hem ikväll vid elva eller så. Men, ni får ha en fortsatt trevlig dag! :D


Kommentarer
Postat av: Mammsen

Du har rätt i ditt etiska tänkande. När man gallrar patienter på det sättet man gör, då handlar det om utilitarism - vem ska vi lägga minst ressurser på att bota. Min poäng är, att det inte nödvändigtvis är rökens fel att jag får en stroke eller en hjärntumör. Det kan faktisk vara så, att min sjukdom är arbetsrelaterad, eller relaterar sig till traumatisk stress. Så självklart ska jag ha samma tillgång som du som ikke-rökare ska ha till vård. Oavsett.

Det här med att vara medveten är en idiotisk diskussion. För - när är man FAKTISK medveten, och vad är syftet med att skita i konsekvensen trots eventuell medvetenhet? - Om jag äter 5 cheeseburgers varje dag och drickar 2 liter cola, då blir jag fet. Och jag vet att jag blir det, för det kan jag ju läsa i tidningen och se på tv. Så om jag blir sjuk av min fetma, ska jag då lämnas att dö - för jag är ju medveten? - Enligt samhällesnormer och politisk korrekthet i dag, så nej. - Men vad är skillnaden på sjävförskylld fetma, lungcancer eller anorexia? - Just det: Det finns ingen skillnad utifrån en moralisk och etisk syn.

2010-10-07 @ 14:17:31
Postat av: Mammsen

... glömde säga: det är politisk okorrekt att röka - men det är politisk korrekt att svälta sig, eller föräta sig eller dricka 5 liter cola varje dag. Det är det som styr sjukvårdens etiska tänkande-:)

2010-10-07 @ 14:30:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0